Les 2 :"Wat is dat? mediawijsheid?"
Definitie
MEDIAWIJSHEID OMVAT ALLE COMPETENTIES DIE JE NODIG HEBT VOOR HET VERSTAAN EN IN VRAAG STELLEN VAN MEDIA. JE BENT DUS EIGENLIJK PAS MEDIAWIJS ALS JE DE NODIGE KENNIS, VAARDIGHEDEN EN ATTITUDES HEBT OM MEDIA TE GEBRUIKEN EN ZO JE DING TE DOEN IN DE MAATSCHAPPIJ.
© Mediawijs en Mediaraven
Opdracht: woordenweb maken

We kregen de opdracht om met enkele personen binnen 10 minuten een woordenweb te maken. Het woordenweb moest gaan over mediawijsheid. Daarna koos elke groep een spreker die de verschillende termen verwoorde en zo kwamen we uit op een groot woordenweb.
Conceptnota mediawijsheid voor Vlaanderen
- Goedgekeurd op 4 mei 2012 door de Vlaamse Regering
Voorstel van Pascal Smet en Ingrid Lieten
- Op twee domeinen: onderwijs en media
Stimulans voor de uitbouw van een geïntegreerd/gecoördineerd beleid
De Vlaamse overheid omschrijft mediawijsheid als:
"Als het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie."
Het gaat niet enkel over ICT skills, leesvaardigheden en creativiteit, maar ook:
- het bewust kunnen omgaan met media;
- het inzicht hebben in de media-industrie;
- het beschikken over kritische informatie- en strategische vaardigheden;
- media verantwoord en veilig kunnen gebruiken.
Belangrijk bij het aanleren van mediawijsheid
- Niet eenmalig leren maar levenslang vernieuwen en verbeteren
- Benaderen vanuit een gelijkstellende visie waarin media wordt gebruikt om jezelf uit te drukken
- Niet benaderen vanuit verbieden en angst
- Evenwicht tussen 'emanciperen' en 'beschermen'
- Multi-stakeholder-governance: rendabele wisselwerking tussen aanbieder-gebruiker
Er wordt aan vier belangrijke doelstellingen gewerkt:
- Het creëren van een duurzaam en strategisch kader voor mediawijsheid
- Het stimuleren en verhogen van competenties
- Het wegwerken van de digitale kloof
- Het creëren van een veilige en verantwoorde mediaomgeving
Actieplan met 40-tal concrete acties
Infographic
We werden ingedeeld in verschillende groepen en kregen de opdracht om een formulier in te vullen met behulp van een infographic. De infographic ging over de mediawijsheid van Vlaanderen in 2015. Samen met onze groep bestudeerde we de infographic en het lukte ons om alle vragen zorgvuldig in te vullen.
De infographic was verdeeld in die categorieën. Puik gebruik, aardig vaardig en blijft wijs. Doordat de infographic verdeeld was in deze 3 verschillende categorieën was het gemakkelijk om snel de juiste info te vinden die je nodig had om de vragen in te vullen.
De categorieën geven de verschillende aspecten van mediawijsheid weer.
- Puik gebruik: Geeft de elektronica die in 2015 het meest gebruikt werd.
- Aardig vaardig: Geeft de handigheid van de mensen weer op de verschillende gebieden van
mediawijsheid.
- Blijft wijs: Geeft weer hoeveel mensen op de hoogte zijn van de verschillende gevaren die
het internet bied.
De meeste antwoorden verbaasde ons niet echt en daarbij konden we meestal zelfs zonder de infographic al antwoord op geven. Maar er was één antwoord dat ons echt verbaasde. En dat was de vraag over de hoeveelheid ouderen die nog nooit het internet had gebruikt. In onze groep dachten we aan een 10%, terwijl het eigenlijk 43% was! Dit was best wel een verassend antwoord voor ons omdat we dachten dat bijna iedereen al wel eens gebruik had gemaakt van het internet.

Mijn mening
In deze les leerde we kennis maken met mediawijsheid zelf. Ik denk dat de leerstof goed is ingezet omdat we echt zagen wat mediawijsheid juist is en hoe alles in elkaar zit. Ook het mediawijs competentiemodel gaf verduidelijking bij waarvoor mediawijsheid nu juist staat. Het model paste perfect in deze les en ik heb in het algemeen erg veel opgestoken van de les. Ik kijk er naar uit om in de volgende lessen te ontdekken waar mediawijsheid nu juist voor staat.