Les 4 : Communiceren: uitwisselen van opinies en gevoelens met anderen

19-10-2018

Verschillende soorten van communicatie

  • Eenzijdige communicatie

De zender spreekt tegen de ontvanger. De ontvanger zwijgt en dus is er een eenzijdige communicatie.

  • Tweezijdige communicatie

De zender spreekt tegen de ontvanger. De ontvanger geeft antwoord en daardoor ontstaat er feedback. In totaal zorgt dit voor tweezijdige communicatie.

  • Digitale communicatie
Boodschap versturen via een digitaal mediaplatform. Het digitale landschap is opgedeeld in vijf verschillende soorten :
- televisie; 
- mobiele platforms;
- computer;
- videogames;
- sociale media.

DE GSM IS DE EEUWIGE NAVELSTRENG

Marano (2008)

GSM = Global System for Mobile Communications

Zo'n twintig jaar geleden kon je met de eerste telefoon enkel bellen. Maar op 3 december 1992 werd de eerste sms verzonden door Neil Papworth naar Richard Jarvis. In deze sms stond de boodschap "Merry Christmas". Sindsdien is de hoeveelheid verstuurde sms'en enorm toegenomen. Van in 1995 met 0,4 verstuurde sms'en per gsm-toestel naar in 2010 met 193.000 verstuurde sms'en per seconde. Wat we tegenwoordig merken is dat het hoogtepunt van sms'en achter de rug is. Het aantal neemt af en blijft dalen. Hoe zou dit kunnen? Het antwoord is sociale media. De meeste mensen communiceren tegenwoordig via sociale media. Een razend populair voorbeeld hiervan is Messenger, een chat applicatie van Facebook.

Smartphone = Multifunctioneel toestel waarmee we:

- bellen

- online berichten versturen via Messenger, WhatsApp,...

- gamen

- sms'en

- surfen op het internet

- foto's maken

- ...

Ikzelf gebruik mijn smartphone vooral om te sms'en, surfen op het internet en om mijn sociale media te checken. Als ik hierover nadenk is het best wel gek dat ik mijn gsm amper gebruik om te bellen terwijl dit het oorspronkelijke doel is van een telefoon. 

Zelf ben ik geen fan van gamen op de telefoon, ik vind het scherm te klein en als ik game doe ik dit liever op een gameconsole. Dit wil niet zeggen dat ik dit niet af en toe doe als ik me verveel of als ik op de trein zit.


Computer

15%: geen enkele computer in huis

35%: één computer beschikbaar

50%: meerdere computers in gebruik

Toen ik deze resultaten voor het eerst in de les zag was ik erg verbaast van de 15% mensen die geen computer had. Ik merkte in de klas dat er nog mensen waren die hier verbaast over waren. Maar na in rekening te nemen dat er veel mensen dakloos zijn of in oorlogsgebied leven is dit meer dan normaal. 

Tegenwoordig hebben er enorm veel mensen een computer en de helft van de bevolking heeft er zelfs meer dan één. Als je nadenkt over hoeveel communicatie er gebeurt via de computer is dit meer dan logisch. Bijna elke persoon heeft al wel eens gebruik gemaakt van een computer. En tegenwoordig wordt het alleen maar bekender want kinderen zijn voortdurend "connected".

Ikzelf heb thuis 6 computers. Dit is eigenlijk overdreven veel maar iedereen in ons gezin heeft een laptop voor school of werk. Ik gebruik mij laptop continu, als ik niet voor school werk ben ik aan het surfen en als ik niet aan het surfen ben bekijk ik een filmpje op YouTube of chat ik met vrienden. Daarom is de laptop het digitale communicatiemiddel dat ik het meest gebruik.


Videogames

Gameconsoles bestaan al erg lang. Daarom hebben ze ook al een volledige evolutie doorgemaakt. Ondertussen zitten we aan de 8e generatie van gameconsoles. 

De meest bekende gameconsoles van tegenwoordig zijn de Playstation, XBOX en de Nintendo. Maar de eerste gameconsole was de Magnavox Odyssey, uitgebracht in 1972. Sindsdien is de populariteit van gamen enkel gestegen tot op het punt dat we waar en wanneer dan ook kunnen gamen. Je hebt vaste gameconsoles, portable consoles, mobile gaming, pc gaming en nog veel meer. 

Communicatie via videogames?

Videogames dienen om jezelf te ontspannen, maar tegenwoordig kan je ook communiceren op videogames. Dit kan je doen met miljoenen mensen over de hele wereld. Voorbeelden van games waarbij je communiceert zijn RPG's (Role-Playing Games) of bij MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games). Deze games zijn vooral erg populair bij tieners. Zij leggen contacten met mensen over de hele wereld en kunnen zelfs samen een groep vormen die regelmatig met elkaar gamet. Maar als je in zo een groep zit is het noodzakelijk dat je je aan bepaalde richtlijnen houd. Dit kan je zien als een soort etiquette die je moet opvolgen.

Mijn ervaringen

Ik ben zelf ook een gamer. Als ik game speel ik meestal Fifa of Fortnite. Deze games speel ik met vrienden waarmee ik dan praat terwijl ik game via een gaming headset. Ik vind het best leuk om ondertussen te communiceren met andere mensen want dan voel je je niet alleen als je speelt en dan kan je verschillende tactieken afspreken om uit te proberen.


Sociale media

Sociale media is niet meer weg te denken in de hedendaagse maatschappij. Maar wat is sociale media juist? En vanaf wanneer spreken we van sociale media? In de les werd dit verduidelijkt met een definitie. 

"Alle internettoepassingen en platformen waar een individuele gebruiker, altijd en overal, zelf gecreëerde inhoud kan toevoegen en delen met een grote groep mensen (bv. 'vrienden', 'volgers', 'connecties'), met of zonder restrictie. Daarbij gaat het niet alleen om informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook ideeën (mindmaps), geluid (podcasts, muziek) en beeld (foto's, video's) worden hier gedeeld."

Ontwikkeling van sociale media

Eerst ging het werd het vooral gebruikt voor het versturen van berichten en het spelen van spelletjes. Pas daarna begonnen mensen met het delen van filmpjes en foto's. Dit is dan ook de reden waarom Instagram en Snapchat zo populair zijn. 

Sociale media is tegenwoordig zo populair dat iedereen wel gebruikt maakt van een platform. Maar waarom is het zo populair? Het belangrijkste aspect is dat het gratis is. Je moet niks betalen om je te registeren. Daarnaast is het ook erg makkelijk te bereiken (internet of apps). Het is ontworpen voor interactie tussen verschillende mensen en het is enorm eenvoudig in gebruik. Al deze aspecten zorgen samen voor de populariteit van de sociale media. 

Vervolgens bespraken we de meest gebruikte sociale media platforms van tegenwoordig.

Facebook 

Hoewel jongeren tegenwoordig steeds minder en minder gebruik maken van Facebook, hebben zij nog steeds het grootste marktaandeel. Met zo'n 1,79 miljard gebruikers over 129 landen zijn zij nog steeds de koning van de sociale media. 

Dit had ik verwacht. Iedereen heeft Facebook en bijna de hele wereld gebruikt het. Maar steeds minder mensen die ik ken gebruiken het platform zelf, net zoals ik. Ik gebruik zelf ook meer Messenger. Dat is de chat applicatie van Facebook.   

Twitter

Een tweet versturen is voor niemand iets nieuws. Met zo'n 315 miljoen maandelijkse gebruikers speelt Twitter een belangrijke rol in de wereld van de sociale media. Jammer genoeg voor hen dalen hun gebruikers erg fel. Hier was ik best van verbaast. Ik ken enorm veel mensen die Twitter gebruiken en ik dacht dat het nog steeds razend populair was. 

In de infographic van les 2 was het ook duidelijk dat Facebook het veel beter doet dan Twitter. De redenen die we hierbij zagen waren dat Twitter veel te ingewikkeld is en je krijgt te veel pop-ups. Terwijl Facebook persoonlijker is en je hebt meer mogelijkheden, zo kan je bijvoorbeeld je hele prikbord inrichten zoals jij dit wil. Ik denk dat dit ook een grote rol speelt in het verlies van Twitter gebruikers.

Instagram

De sociale media van deze tijd is Instagram. Elke maand hebben ze zo'n 600 miljoen gebruikers en er komen er steeds meer bij. In mijn omgeving zie ik dit ook. De meeste mensen van mijn leeftijd gebruiken Instagram niet alleen om foto's of story's te plaatsen maar ook om te chatten. Ik denk dat Instagram blijft groeien en misschien uiteindelijk Facebook van de troon zal stoten. 

Onbekend

Natuurlijk zijn dit niet de enige sociale media platformen. De rest van de wereld heeft er nog veel meer en zelfs vele die wij niet eens kennen. Zo heeft Rusland bijvoorbeeld Vkontakte. Dit is een variant op Facebook maar dan voor de Russisch sprekende bevolking. Maar Rusland zijn niet de enige, ook China heeft er enkele. Qzone en Sina Weibo zijn hier voorbeelden van.

Netwerk + etiquette = Net(t)iquette

Net(t)iquette"Het geheel van ongeschreven regels en richtlijnen voor het gebruik van het internet"

De net(t)iquette bestaat uit twee grote groepen: 

  • Technologische regels: niet iedereen gebruikt dezelfde technologie
  • Culturele regels: globalisering van het internet

De 10 geboden om een goede Netizen te zijn

Aan de hand van deze 10 geboden kan je, jezelf veilig en respectvol een weg banden doorheen het het internet. Ze zijn geïnspireerd door de 10 geboden uit het verhaal van Mozes. 

  1. Onthoud het menselijke aspect

  2. Gedraag je op het internet zoals in het echte leven

  3. Weet waar je bent

  4. Respecteer de ander zijn tijd en bandbreedte

  5. Zorg voor een goed online voorkomen

  6. Deel je kennis

  7. Help mee aan het beperken van 'flames'

  8. Respecteer andermans privacy

  9. Maak geen misbruik van je macht

  10. Durf anderen te vergeven voor hun fouten

Mijn mening

In deze les kregen we te weten welke verschillende soorten communicatie er allemaal zijn. Dit zagen we erg breed. Zo zagen we niet enkel de klassieke soorten van communicatie zoals de eenzijdige en tweezijdige communicatie. Maar ook de communicatie via gaming, sociale media, gsm en computer. De delen van sociale media en gaming spraken mij het meeste aan omdat ik zelf ook een gamer ben. En af en toe speel ik ook met vrienden waarmee ik dan online communiceer. Het deel van sociale media vond ik interessant omdat ik net zoals elke andere tiener ook bezig ben met sociale media. Over het algemeen vond ik het een interessante les en ik heb er veel van opgestoken. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin